Les infraestructures a Espanya és una qüestió que sembla no acabar mai. No sabria dir si és culpa d’una voluntat expressa de centralització seguint criteris més sentimentals que no pas un anàlisi d’utilitat o simplement és un tema de deixadesa per part del Ministerio de Fomento. Per demostrar-ho tinc un exercici molt interessant.
“La importància dels aeroports a la Catalunya del segle XXI” és el nom d’una tesina presentada el passat novembre a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona, pertanyent a la UPC. L’autor és Marc San José i està dirigida per Montserrat Sansalvadó. Si bé la tesina mateixa no és del que vull parlar, sí que hi apareix una imatge que val la pena comentar amb una altra que podem trobar fàcilment per internet. Es tracta de comparar el mapa d’intensitat lumínica amb el mapa del TGV a Europa:
“La importància dels aeroports a la Catalunya del segle XXI” és el nom d’una tesina presentada el passat novembre a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona, pertanyent a la UPC. L’autor és Marc San José i està dirigida per Montserrat Sansalvadó. Si bé la tesina mateixa no és del que vull parlar, sí que hi apareix una imatge que val la pena comentar amb una altra que podem trobar fàcilment per internet. Es tracta de comparar el mapa d’intensitat lumínica amb el mapa del TGV a Europa:
Mapa 1: Intensitat lumínica a Europa
Mapa 2: Recorregut del TGV europeu
El que en un principi pot semblar una comparació una mica absurda no ho és tant. Només cal superposar tots dos mapes per arribar a dues conclusions:
a) A Europa el TGV s’ha fet fent servir criteris racionals d’utilitat. Entenent racional com Intensitat Lumínica = Concentració de Població = Necessitat de Comunicació.
a) A Europa el TGV s’ha fet fent servir criteris racionals d’utilitat. Entenent racional com Intensitat Lumínica = Concentració de Població = Necessitat de Comunicació.
b) A Espanya l’AVE s’ha fet fent servir un altre criteri.
En primer lloc, i per arribar a aquesta conclusió no cal tenir un postgrau en obres públiques, el que calia fer era unir les dos grans ciutats de l’Estat: Madrid i Barcelona. Enlloc d’això es va prioritzar la unió amb Màlaga o Sevilla. Ja em direu sota quins criteris. De la mateixa forma, els dos corredors de població més importants d’Espanya (Barcelona – Saragossa – Euskadi i l’Eix Mediterrani) ni tan sols s’han acabat.
Així que una de dos: o els senyors de Fomento no en tenen ni idea d’obres públiques o bé actuen sota criteris que no són d’utilitat, sinó més aviat polítics. I així ens va.
1 comentari:
Espanya és un desastre: INDEPENDÈNCIA!
Publica un comentari a l'entrada