Desprès de l'article d'ahir sobre la reforma de la Diagonal, es va iniciar al Facebook un bon enrenou. No només al meu mur, si no al mur d'altres amistats que comentaven, enllaçaven i em mostraven suport o criticaven via xat. La veritat, mai hagués dit que una reforma urbanística tingués interès per a tanta gent. Aquest cop però, no vull parlar dels que em van donar suport (ja fos penjant enllaços al seu mur o comentant-m'ho pel xat). Avui parlaré dels principals arguments que fan servir els contraris a la reforma i els arguments pels que no tenen raó.
Crítica 1: No és una reforma necessària. No cal ser un gran geni de l'urbanisme per veure que la Diagonal no funciona. De problemes de circulació n'hi ha un munt: els semàfors duren poc, els laterals són plens de vehicles carregant i descarregant, si vas a peu mai saps quan et pot passar per sobre una bici, en hores puntes és un caos, els vianants es veuen obligats a caminar per voreres de 90 cm, hi ha acumulacions de busos (no és estrany veure dos 33 seguits quan la freqüència de pas hauria de ser de 6 minuts)... I no només això, l'autèntic problema és que les coses empitjoraran. Aquesta és la previsió feta pels tècnics urbanístics sobre la situació al 2018:
(Podeu clicar a la imatge per fer-la més gran)
Crítica 2: La circulació amb la reforma serà més lenta. Fals. Anem per parts. En primer lloc facilitarà l'entrada de vehicles: l'Avinguda Sarrià, en el seu tram entre Francesc Macià i Av. Terradelles, així com Urgell, entre Diagonal i Av. Sarrià, canviaran de sentit. Resultant alguna cosa d'aquest estil:
Altres canvis significatius són:
- El pas de Diputació i Castillejos per la Diagonal.
- La construcció d'un túnel de dos carrils a l'entrada per Glòries a Cartagena.
- Connexió de Diputació amb Gran Via des de Creu Coberta (evitant així la fatal Plaça Espanya).
- Còrsega tornarà a creuar la Diagonal.
A més, hi haurà canvis als semàfors. En cruïlles senzilles (com ara Muntaner) es guanyaran 19 segons (un 50% més de temps) i en cruïlles més complicades (com la de Roselló-Llúria-Diagonal) se'n guanyaran 4 (un 15% més). Aquests canvis permetran majors i millors "onades verdes", que són aquells moments que tant agraden a tothom on tots els semàfors van canviant-se a verd a mesura que circulem, de forma que no parem a cap d'ells.
Crítica 3: Els cotxes que deixin de circular per la Diagonal saturaran l'Eixample. De nou, fals. Podeu tornar a mirar el primer mapa que he penjat, l'Eixample té capacitat per absorbir més vehicles (es troba en zona groga clara). A més, com les obres del carrer Mallorca han demostrat, la circulació es reparteix al llarg i ample de tota la xarxa quan un carrer deixa de ser transitable. És a dir, la circulació no es traspassa al carrer de dalt i al de baix. Amb la reforma els cotxes es distribuiran al llarg de l'Eixample i guanyaran temps per l'efecte "onada verda" (com ja he comentat a la crítica número 2).
Crítica 4: Ara no és el moment o cal discutir-ho més. En primer lloc, les obres no començarien demà. L'Ajuntament elabora pressupostos basats en legislatures, és a dir, la reforma estaria pressupostada com a mínim a partir de l'any 2011 (inclosa al pressupost 2011-2015). És a dir, i això és MOLT important, si no fem ara la reforma no la podrem fer fins al període 2016-2020. I perquè és important això? Doncs perquè els tècnics han previst la saturació de la Diagonal per a l'any 2018. Si ara no us sembla el moment, però creieu que es podrien començar les obres a l'any 2014 o 2015 la vostra opció no és la C, és A o B. És ara o mai.
Crítica 5: Qui és l'Ajuntament per dir-me si puc o no puc fer servir el cotxe. Argument perillós. I dic perillós perquè ens acosta als NIMBYs americans (Not In My BackYard). Aquells que per sobre de tot volen fer el que els hi doni la gana sense tenir en compte les necessitats de la resta. Barcelona és una ciutat superpoblada, ja no pot créixer més en extensió, així que ho fem en alçada o mitjançant la vivenda en pobles de les rodalies, però al final, l'activitat central s'acaba donant a la capital. I l'ús del vehicle privat en una ciutat superpoblada, ens agradi o no, és egoista. Podem veure un munt d'exemples d'Europa amb el mateix problema i les solucions que han aplicat: fixeu-vos en Londres, Amsterdam o Berlín.
Circular per l'interior d'una ciutat superpoblada amb cotxe ha de ser car i fatigós. I no parlo d'un tema d'ecologisme, que també. Els carrers d'una ciutat com Barcelona són béns escassos, hi ha unes places limitades, i fer-los servir amb vehicles grans, que ocupen un espai enorme i ineficients és una estupidesa. Les externalitats negatives de fer servir el vehicle privat per moure's per Barcelona són fàcils de veure: es roba espai a transports infinitament més eficients (bus, tramvia), fas que tothom circuli més lent, generes caos... i per si això no fos suficient, contamines.
I ja per acabar, aquí teniu el mapa número 1 i la situació un cop realitzades les obres per a l'any 2018. El canvi és més que significatiu:
(Podeu clicar a la imatge per fer-la més gran)
2 comentaris:
Hi ha un argument que, fins on escolto jo, és encara més majoritari que els que has dit: no sabem quant costa, però sembla que molt i sospitem que hi ha altres prioritats.
Si la ciudad se está saturando que prohiban el uso del coche en ella a personas de fuera de la ciudad, o sino que les cobren un peaje suficientemente caro como para que cojan el tren. De esta manera podríamos mejorar el tan discutido servicio de cercanías en barcelona, que bastante molestias da el ayuntamiento con los cambios continuos de zonas azules, verdes y plazas de moto por toda la ciudad. Por otro lado, a los que vivimos en la zona de diagonal/av. sarria, el problema que supone el cambio de sentido de ese tramo es importante. La circulación en la zona no es fácil debido a la irregularidad de las calles (josep tarradelles, diagonal y av. sarria son diagonales...). si prohiben la circulación al trafico privado en la diagonal, rebajarán el impuesto de circulación?
Publica un comentari a l'entrada